Embraer 170 – samolot pasażerski brazylijskiej firmy Embraer. Jest to średniego zasięgu odrzutowiec, zabierający na pokład maksymalnie 70 pasażerów. Pierwszy lot Embraer 170 odbył 19 lutego 2002 roku.
Pierwszym przewoźnikiem używającym Embraera 170 były Polskie Linie Lotnicze LOT. Embraer E170 należy do serii Embraer E-Jets
Embraer E170 w Polsce - Samolotem tym LOT odbył pierwszy rejs komercyjny – na trasie Warszawa (WAW) – Wiedeń (VIE) – rejs LO 225 w marcu 2004.
Obecnie LOT użytkuje 6 egzemplarzy E170, oraz posiada flotę innych modeli z rodziny E-Jets - 12 szt. E175, cztery sztuki E190 oraz 15 sztuk największego modelu z serii E195.
Embraer 175 – samolot pasażerski brazylijskiej firmy Embraer. Jest to wąskokadłubowy, regionalny odrzutowiec – nieznacznie wydłużona wersja Embraera 170, zabierająca na pokład 82 pasażerów. Jednym z użytkowników samolotów Embraer 175 (w wersji 175LR) są Polskie Linie Lotnicze LOT, które posiadają 12 maszyn tego typu w swojej flocie powietrznej.
8 czerwca 2010 roku Ministerstwo Obrony Narodowej wyczarterowało należące do EuroLOT dwa Embraery 175 (SP-LIG i SP-LIH) do obsługi lotów najważniejszych osób w państwie. Umowa ma obowiązywać do roku 2017 z możliwością przedłużenia lub skrócenia. Koszty umowy to 25 mln zł rocznie.
Następnego dnia, 9 czerwca 2010 roku, Embraer 175 w narodowych barwach Polski odbył swój pierwszy lot. Na trasie z Warszawy do Brukseli samolot przewiózł między innymi premiera Donalda Tuska.
Wyczarterowane przez MON samoloty Embraer 175 pozostały maszynami cywilnymi i nie są oznaczone wojskową szachownicą lotniczą. Loty obsługiwane są przez pilotów i personel pokładowy PLL LOT.
Embraer 195 – brazylijski wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu.
Historia - Pierwszy jego lot odbył się w grudniu 2004 r. Embraer 195 jest nieco dłuższy od Embraera 190, jednak konstrukcja obu jest bardzo podobna. W czerwcu 2006 r. otrzymał certyfikat bezpieczeństwa. Embraer 195 to największy z samolotów należących do rodziny Embraer E-Jets. Oprócz standardowej oferowana jest również wersja długiego zasięgu 195LR. Polskie Linie Lotnicze LOT zamówiły 4 samoloty tego typu. Pierwszy z nich, zarejestrowany jako SP-LNA, przyleciał na warszawskie Lotnisko Chopina 11 kwietnia 2011 roku, a drugi (SP-LNB) przyleciał 26 czerwca, trzeci (SP-LNC) przybył 28 sierpnia 2011 roku. Kolejny z zamówionych samolotów (SP-LND) został dostarczony 26 lutego 2012 r. To zarazem czwarta i ostatnia maszyna tego typu we flocie polskiego narodowego przewoźnika z Embraerów 195 zamówionych przez LOT w styczniu 2008 roku.